نتيجة للنزاعات والحروب التى شهدتها أفغانستان منذ الهجوم السوڤيتي على أفغانستان عام 1978م، هاجر الملايين من الأفغان إلى شتى أنحاء العالم، و بدأت معاناة المهاجرين والمشردين، وما زالت حتى اليوم، فبدأوا يتدفّقون على پاکستان وإيران وإندونيسيا وأستراليا وأوروبا، واستقروا ببلاد المهجر، فظهر عدد من الکُتَّاب الأفغان في بلاد المهجر الذين تأثروا کثيرًا بالمدارس الأدبية والنقدية الغربية، فکان جلال نوراني أحد أبرز هؤلاء الکُّتاب المسرحيين الَّذين ظهر جليـًا تأثرهم بالمدارس الغربية. وسنتبع في هذه الدراسة المنهج التحليلي النقدي لتحليل النص المسرحي، وإبراز تقنية التغريب في النص، فقد تعرضت لأسلوب المؤلف واللغة والتکنيک المسرحي الذي اتبعه، وفکرة عمله المسرحي وعنوانه والحوار، بالإضافة إلى مظاهر التغريب في المسرحي. من هنا سأتناول فى بحثي هذا التغريب فى مسرحية: " نسل دزدی شده " الجيل المسروق " لجلال نوراني. يمکن لنا اجمال أسباب اختيار هذا الموضوع في النقاط التالية: نُدرة الأبحاث و الدراسات التى تتناول الأدب المسرحي الأفغانى وقضاياه، ومن ثَم تفتح هذه الدراسة الباب واسعـًا أمام الدراسين و الباحثين للخوض أکثر فى غمار المجتمع الأفغانى، کما تنبع أهمية الدراسة من أهمية تقنية التغريب لدى الکاتب، وتناميها بکل أبعادها السياسية والثقافية والاجتماعية والنفسية فى بلاد المهجر. بالإضافة إلى التطور الذى شهده الأدب المسرحي الأفغاني فى بلاد المهجر شکلاً ومضمونـًا، کذلک المساهمة الفعالة و الدور البارز الذي لعبه الکاتب فى الحرکة الأدبية المعاصرة فى أفغانستان و بلاد المهجر لا سيما في الأدب المسرحي.
As a result of the conflicts and wars in Afghanistan since the Soviet attack on Afghanistan in 1978, millions of Afghans have migrated all over the world. The suffering of migrants and displaced persons has begun and continues to this day. They have started to flow to Pakistan, Iran, Indonesia, Australia and Europe, and settled in the diaspora. The book of Afghans in the countries of the Diaspora, who were greatly influenced by Western literary and monetary schools, Jalal Nurani was one of the most prominent of these playwrights who have clearly been influenced by Western methodes.
In this study we will follow the critical analytical approach to analysis of theatrical text and highlight the technique of Westernization in the text. It has been subjected to the author's style, the language and the theatrical technique he followed, the idea of his theatrical work, his address and the dialogue, From here, I will discuss in this study the Westernization in a Drama : stolen generation "by Jalal Nurani, we can summarize the reasons for choosing this subject in the following points: The scarcity of research and studies dealing with Afghan drama literature and its issues, This study opens the matter to researchers and researchers to study more in the Afghan society. The importance of the study stems from the importance of the Westernization technique of the writer and the growing political, cultural, social and psychological dimensions in the Diaspora. In addition to the development witnessed in the Afghan theater literature in the Diaspora country form and content, as well as the active contribution and prominent role played by the writer in the contemporary literary movement in Afghanistan and the Diaspora, especially in theatrical literature.
عبدالعال, عمر أبوزيد محجوب. (2018). التغريب فى مسرحية ( نسل دزدی شده: الجيل المسروق) لجلال نوراني. مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 62(62), 407-440. doi: 10.21608/artman.2018.146818
MLA
عمر أبوزيد محجوب عبدالعال. "التغريب فى مسرحية ( نسل دزدی شده: الجيل المسروق) لجلال نوراني", مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 62, 62, 2018, 407-440. doi: 10.21608/artman.2018.146818
HARVARD
عبدالعال, عمر أبوزيد محجوب. (2018). 'التغريب فى مسرحية ( نسل دزدی شده: الجيل المسروق) لجلال نوراني', مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 62(62), pp. 407-440. doi: 10.21608/artman.2018.146818
VANCOUVER
عبدالعال, عمر أبوزيد محجوب. التغريب فى مسرحية ( نسل دزدی شده: الجيل المسروق) لجلال نوراني. مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 2018; 62(62): 407-440. doi: 10.21608/artman.2018.146818