الصراع الخارجي في المسرح التاريخي عند محمد ناصف ( دراسة نقدية)

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

کلية الآداب – جامعة المنصورة

المستخلص

يتناول هذا البحث الصراع الخارجى فى المسرح التاريخى عند محمد ناصف، وقد غلب على هذا النوع من الصراع الطابع السياسى ، حيث يحمل توجها أيديولوجيا ورسالة يريد الکاتب توصيلها ، حيث يعبر عن قضايا المجتمع من خلال إسقاطات تاريخية . وقد تناول الکاتب الصراع التاريخى من زواية درامية فجمع بذلک بين الدرامية والملحمية فى محاولة مثمرة  منه للتوفيق بين مصداقية الحدث التاريخى وصياغة هذا الحدث فى بناء درامى محکم . وقد اهتم الکاتب بالحبکة فى الصراع الدرامى مدرکا أهميتها  فى تماسک البنيان المسرحي وتحريک الأحداث وإثارة وتشويق المتلقي ، فغلب على هذا النوع من المسرح التاريخي الحبکة البسيطة التى تنهض على تطور الأحداث من نقطة بداية محددة إلى خاتمة يسهل التنبؤ بها وهى شديدة الصلة بالمسرحيات التاريخية . وقد غلب على هذا الصراع الصراع الصاعد والاعتماد على وحدة الأضداد مستعينا بالصدفة الفلسفية فى نمو هذا الصراع وکذلک تقنيات المسرح البريختى والبسکاتورى بعد مزجه بالتقنيات الأرسطية.
Abstract
This research deals with the external conflict in the historic theater when Mohammed Nassif, has dominated this type of conflict of a political nature, where carrying a message- oriented ideology and writer wants to be connected, where express community issues through historical projections. Author has addressed the historical conflict of nook dramatic gathered so between dramatic and epic fruitful him in an attempt to reconcile the historical event and the credibility of the drafting of this dramatic event in the building airtight. Writer was interested Balhabkh in dramatic   conflict aware of their importance in the cohesion of architecture theatrical and moving events and the excitement and suspense receiver, overcame this kind of simple plot that promote the development of events from a specific starting point to a conclusion easily predictable which is highly relevant historical the plays historic theater. Has been overwhelmingly bullish on this conflict and to rely on the unity of opposites accidentally philosophical conflict with the assistance of the growth in this conflict as well as Albraichta theater techniques and technologies Albeskatura after mixed Aristotelian.

الموضوعات الرئيسية