قصة "حبة قمح" لهاشم غرايبة، دراسة لسانية دلاليّة

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

الجامعة الهاشمية، الاردن

المستخلص

الخطاب اللغوي لم يأتِ من فراغ ولا يخصّ ذاتاً مفردة ينبثق منها، وإنّما يتشکّل في إطار واسع تجتمع فيه أنماط کثيرة من بنى ثقافية، ونفسية، واجتماعية، ومعرفيّة، فهو ميدان واحد، يشکّله کل مبدع کما يشاء، ويبثّ فيه رؤاه الفکرية في قوالب لغوية تخصّه دون سواه، ليضفي على إنتاجه صبغة خاصة تميّزه عن غيره.
هذا الأمر بدا في "قصة حبة" قمح لهاشم غرايبة، مادة الدراسة المحلّلة، إذ تسفر عن لون فکري لغوي خاص بمنتج الخطاب، فتظهره بسمت معيّن يدلّ على ثراء معجمي وتشکيل نحوي وترميز دلالي يکاد ينطبع به المبدع في جلّ قصصه، وما هذه القصة إلا مثالا لمعانيه ومقاصده التي تسير جنبا إلى جنب مع قوالبه الشکلية، لذا عرضت لغة القصة في دراستي  من وجهات معجمية، ونحوية ، ودلالية وفق مبادئ  علم اللسانيا
Linguistic discourse had not emerged from nothing and does not belong to a single self, but it is formed in a broad framework that combines many patterns of cultural, psychological, social, and knowledge structures. It is a single field, formed by each creative figure, where he transmits his intellectual visions through his ownlinguistic templates, to confer on his production a special dye that distinguisheshim from others.
This can be noted through "The Story of a wheat grain" for HashimGharaibah, the analysis studymaterial. The story has aspecial intellectual linguist pattern embedded in thespeechproduct, so it shows it in a special way that suggestslexical richness, grammatical formation andsemantic encoding that characterize the author in almost all his stories, and this story is only an example of his meanings and purposes that go along with his formalized templates, so Ipresented the language ofthis story in my study discussing lexical, grammatical and semantic views according to the principles of linguistics.

الموضوعات الرئيسية