SILENCED WOMEN IN HISTORY A FEMINIST-REVISIONIST STUDY OF CARYL CHURCHILL’S VINEGAR TOM (1976) & SARAH DANIELS’ BYRTHRITE (1986)

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

کلية الآداب- جامعة المنصورة

المستخلص

paper presents a feminist-revisionist study of Caryl Churchill’s Vinegar Tom (1976) and Sarah Daniels’ Byrthrite (1986). The two plays are “history plays.” In fact, the two feminist dramatists represent the history of the witchcraft trials in the 17th century England from a very feminist perspective. The current research paper offers a new understanding of the history of that era which could form an alternative kind of history to the “official” male-made one. Significantly, this paper attempts to analyze the two plays in terms of form and content. Interestingly, the two playwrights represent a revolutionary content in a very innovative form. Their main objective is to focus on the female subjectivity through their theatrical representation and to establish a new female- gaze to replace the male one. The content of the two plays deal with very controversial issues including, women’s oppression within a patriarchal system, reproductive rights, gender construction, sexuality, queer identities and sexual orientations. These provocative subjects are represented through the use of many innovative devices and techniques. Most of the devices employed by Churchill and Daniels are Brechtian including, historicization, cross-dressing, doubling, monologues, music, and songs. All in all, this research paper re-explores the dramatic and theatrical representation of history in both Churchill’s Vinegar Tom and Daniels’ Byrthrite. It compares between the two playwrights, one is identified as a socialist feminist and the other one is radical, in terms of their different dramatic techniques of approaching the revision of history.
تتناول هذة الورقة البحثية دراسة نسوية تنقيحية لمسرحيتي فينجر توم للکاتبة المسرحية النسوية الإنجليزية لکاريل تشيرشل وکذلک حق بالميلاد للکاتبة المسرحية النسوية الإنجليزية سارة دانيالز. تتعرض هذة الورقة للعرض الدرامي والمسرحي للتاريخ في العملين السابق ذکرهما. وتتناول علي وجه التحديد الحدث التاريخي المعروف بإسم محاکمات السحر والساحرات في القرن السابع عشر بإنجلترا. ترکز الورقة البحثية الحالية علي کل من المضمون والشکل للعملين موضع الدراسة. فيتضح أن المضمون يعد بمثابة ثورة في تاريخ المسرح الإنجليزي نظرا للتعرض بجرأة شديدة لقضايا وموضوعات لم تکن مطروحه من قبل  بل کان ينظر إليها علي أنها من المحرمات الغير قابله للتداول والنقاش کالقهر الجندري الناتج عن السلطوية الأبوية والقمع المجتمعي الناتج عن الذکورية المفرطه سواء في الماضي او في الحاضر. کما أن هناک إشکاليات وقضايا أخري کحق الإنجاب، البناء الجندري، الهوية الجندرية، الجنسانية، وکذلک الهوية الجنسية. کان لابد للشکل أن يکون مبتکر ليلائم هذا المضمون. ولذلک تتناول هذة الورقة البحثية التقنيات المسرحية المستحدثة من قبل الکاتبتان کما تقوم بتحليل العرض المسرحي لديهما والمبني إلي حد کبير علي تقنيات ووسائل العرض المستخدمة بالمسرح الملحمي للکاتب المسرحي الألماني بيرتولت بريخت

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية