الموسيقى في التصوف وعلاقتها بالناحية النفسية

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

کلية الآداب، جامعة المنصورة

المستخلص

      في هذا البحث نتعرف على السماع وما هو السماع ، واختلف العلماء في تعريف السماع ومن هذا التعريف :هو ان السماع وارد حق يزعق القلوب الى الحق فمن اصغى اليه بحق تحقق ومن اصغى اليه بنفي تزندق .
وعرفه ابن تيمية : هو سماع القرآن الکريم ، وهذا هو السماع الذي ينبغي للمسلم ان يتعاهده ويشتغل به لا السماع عند الصوفية .
وقد اختلف الصوفية انفسهم في تعريف السماع ، ومن هذه التعريفات : ان السماع هو احدى الرياضيات الروحية التي يمارسها المريد من اجل التطهر والصفاء .
وقد ذهب الزهاد الاوائل الى ان السماع الذي يتدبر معانيه ويتفهمه المريد هو سماع القرآن الکريم ، اما اذا کان السماع من اجل التلذذ او شهوة فهذا ما يرفضه الزهاد الاوائل .
وقد قسموا اهل السماع الى ثلاثة طبقات :
طبقة العوام وهم من يحرم عليهم السماع لعدم مجاهداتهم وغفلة القلب ، وطبقة المريدين المبتدئين مکروه لهم السماع خوفا عليهم من بقاء نفوسهم فيه ، وطبقة العارفين وهم اهل الصفا واليقظة .
والسماع عند صوفية القرنين الثالث والرابع قاموا بتعميق معنى السماع ، فهو ان السماع عندهم اصبح وسيلة واداة لاظهار حالة کامنة في القلب من خلال الاستماع الى الاشعار والنغمات الموزونة .
واختلف الفقهاء في السماع عند الصوفية هل هو حلال ام حرام
وقد هاجم الفقهاء الصوفية الذين يستمعون الى الغناء والموسيقى بالدف
ومنهم من قسم السماع على حسب حالة المستمع ورأى بعض ائمة المسلمين التحرز من السماع والاقلال منه خوفا من ان يؤدي الى شرور النفس وفسادها ، اما الاباحة فللمستمع الذي يتوفر فيه الرغبة في الطاعات وتذکره بما اعده الله لعباده المتقين .
ولا يعرف الحلة التي يصل اليها الصوفي الا من سلک نفس الطريق ، لانها مجاهدات النفس وتختلف من شخص الى اخر .
Abctract :
In this study, we learn about hearing and what hearing is, and scholars differed in the definition of hearing. From this definition: It is that hearing is a right that strikes the hearts to the truth.
Ibn Taymiyyah knew it: It is listening to the Noble Qur’an, and this is the listening that a Muslim should observe and engage in, not listening to Sufis.
Sufis themselves differed in the definition of listening, and among these definitions: that hearing is one of the spiritual mathematics that the disciple practices for the sake of purification and serenity.
The early ascetic went to the fact that the hearing that manages its meanings and that the aspirant understands is the hearing of the Noble Qur’an, but if the hearing is for the sake of pleasure or desire, this is what the first ascetic rejects.
The people of Sama 'were divided into three classes:
The commoners class are those who are forbidden to listen because they are not striving and ignorance of the heart, and the class of novice devotees are disliked to listen, fearing that their souls will remain in it, and the class of knowledgeable people are the people of purity and vigilance.
According to the Sufis of the third and fourth centuries, hearing has deepened the meaning of hearing, as it is for them that hearing has become a means and a tool for showing an underlying condition in the heart by listening to poems and measured tones.
The jurists differed as to whether it is permissible or forbidden when hearing Sufis
He attacked Sufi jurists who listen to singing and music with a tambourine
Some of them divided hearing according to the state of the listener, and some Muslim imams saw to be careful about
hearing and reduce it for fear that it leads to the evils of the soul and its corruption.
The suit that the Sufi is reaching is only known to those who follow the same path, because it is striving for the soul and differs from one person to another

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية