دور برامج القنوات الفضائية المصرية والعربية في تنمية إتجاهات المرأة العاملة نحو الثقافة العربية دراسة تطبيقية

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

کلية الآداب، جامعة المنصورة

المستخلص

تحاول هذه الدراسة معرفة مدى اعتماد المرأة العاملة على القنوات الفضائية المصرية والعربية ومعرفة مدى تعرضها لتلک البرامج، بالإضافة إلى إنعکاس دور تلک البرامج على إتجاهات المرأة العاملة نحو الثقافة العربية، وتلبية احتياجاتها فى الحصول على المعلومات والمعرفة والترفيه، والدور الذى يمکن أن تؤديه تلک البرامج فى تزويد المرأة العاملة بما يجرى فى المجتمع، سواء على المستوى المحلى أو العالمى. وتنتمى هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية، وتعتمد على منهج المسح بشقيه التحليلى والميدانى ويتم الاعتماد على منهج المسح بالعينة. وتم دراسة عينة من برامج القنوات الفضائية المصرية والعربية فى الدراسة التحليلية، وعينة من المرأة العاملة فى المجتمع المصرى فى الدراسة الميدانية قوامها 400 مفردة. ومن أهم نتائج الدراسة أن الموضوعات التى تخص المرأة العاملة کانت النسبة الأکبر فى کل برنامج من برامج عينة الدراسة خلال فترة التحليل. جاءت موضوعات الثقافة العربية فى المرتبة الثانية فى حلقات برامج عينة الدراسة. تتابع المرأة العاملة البرامج الفضائية کمصدر لإستقاء المرأة العاملة لثقافتها بنسبة 80%. أن مشاهدة القنوات الفضائية بدرجة کبيرة جاءت فى المرتبة الأولى بنسبة 5,78% من عينة المرأة العاملة؛ حيث تعتمد عليها المرأة العاملة بشکل أساسى فى زيادة ثقافتها ووعيها. احتل عدم محافظة المجتمع العربى على القيم الدينية فى نظر المرأة العاملة المرتبة الأولى بنسبة 25,90%.
Abctract :
This study tries to find out the extent to which the working woman depends on the Egyptian and Arab satellite channels and the extent of her exposure to these programs, in addition to the reflection of the role of these programs on the attitudes of the working woman towards Arab culture, and to meet her needs in obtaining information, knowledge and entertainment, and the role that can be That these programs perform in providing working women with what is happening in society, whether at the local or international level. This study belongs to the descriptive studies, and depends on the analytical and field survey methodology, and it depends on the sample survey method. A sample of Egyptian and Arab satellite channels programs was studied in the analytical study, and a sample of 400 women working in the Egyptian community in the field study was studied. The most important results of the study is that the topics pertaining to working women were the largest percentage in each of the study sample programs from the general topics that were included in the seminars of the study sample programs during the analysis period. Topics of Arab culture came second in the seminars of the study sample programs. The working woman follows the satellite programs as a source to draw the working woman to her culture by 80%. Watching satellite channels to a large extent came in first place with 5.78% of the sample of working women who conducted the questionnaire newspaper; As the working woman mainly depends on her to increase her culture and awareness. In the opinion of the working woman, the failure of the Arab community to preserve religious values ​​ranked first with 25.90%.

الموضوعات الرئيسية