تقدير الذات لدى عينة من الأطفال زارعى القوقعة والمعاقين سمعياً

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

نيل درجة الماجستير بقسم علم النفس

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف علي الفروق بين متوسطي درجات الأطفال زارعى القوقعة والمعاقين سمعياً في تقدير الذات، تکونت عينة الدراسة من (50) طفل وطفلة، تم تقسيمهم إلى (25) طفل زارعى القوقعة، و(25) طفل من المعاقين سمعياً من فئة متوسطى السمع، بمتوسط عمري قدره (9.28) وانحراف معياري قدره (1.24) وقد تم استخدام مقياس تقدير الذات (إعداد الباحث)، وأوضحت نتائج الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الأطفال زارعى القوقعة والمعاقين سمعياً(متوسطى السمع) فى تقدير الذات.
This study aims to identify the differences between the average scores of cochlear implant children and the hearing-impaired children in self-esteem. The study sample consisted of (50) boys and girls, they were divided into (25) children with cochlear implants, and (25) children with hearing impairments of the average category. Hearing, with an average age of (9.28) and a standard deviation of (1.24). The self-esteem scale (prepared by the researcher) was used.
The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average scores of the children with cochlear implants and the hearing-impaired (medium of hearing) in self-esteem.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية