الأزمة الاقتصادية و رأس المال الاجتماعي في مصر دراسة اجتماعية -ميدانية

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

قسم الاجتماع کلية الأداب جامعة عين شمس القاهرة

المستخلص

الأزمة الاقتصادية ورأس المال الاجتماعي في مصر
دراسة اجتماعية – ميدانية
"ملخص"
يهدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين الأزمة الاقتصادية ورأس المال الاجتماعي في مصر، ويعد من البحوث الوصفية. وقد اعتمد على أسلوب المسح الاجتماعي بالعينة، ,'وطبقت استمارة الاستبانة على عينة عشوائية 298 مفردة في محافظة القاهرة ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج:
تتمثل الأزمة الاقتصادية في زيادة الاسعار، أدت الأزمة الاقتصادية إلى ابتعاد الناس عن بعضهم البعض، بينت النتائج أن أكثر من نصف العينة ليس لديه ثقة في رصيد العلاقات الاجتماعية للتخفيف من الأزمة الاقتصادية.
المصطلحات الأساسية: الأزمة الاقتصادية، رأس المال الاجتماعي، العلاقات الاجتماعية، التنمية الاقتصادية، التنمية الاجتماعية.

Economic Crisis and Social Capital in Egypt
Socio-Field Study
Abstract

The research aims to identify the relationship between the economic crisis and social capital, and it is considered descriptive research. It relied mainly on the sample social survey method, and the questionnaire form was applied to a random sample of 298 individuals . The research also relied on the interview form to collect data.
The study concluded with many results:
The economic crisis is an increase in prices. The economic crisis led to people moving away from each other. The results showed that more than half of the sample did not have confidence in the balance of social relations in alleviating the economic crisis. Therefore, the study suggests the need for the effectiveness of social protection for the state to deal with the repercussions of the economic crisis.

Key terms: economic crisis, social capital, economic development, social development.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية