تناولت هذه الورقة موضوع مكانة العقل عند الكندى، وتبين من خلالها أن نظرية العقل عند الكندي تعود الى نظرية العقل عند المدرسة الأرسطية، ولكنه جمع بين رأي أرسطو وأفلاطون وعمل على مزج الأفلاطونية الجديدة بالفيثاغورية الجديدة فجعل العقل يقسم الى أربع أقسام ووفيق بينهم. ونظر الكندى الى العقل من ناحية معرفية ميتافيزيقية حيث أن المعارف تكون أما حسية أو عقلية وما بينهما تكمن القوة المتخيلة أو المتصورة، فالحواس تدرك الجزئي أو الصورة المادية أما العقل فيدرك الكلي ويدرك الأنواع والأجناس أي الصورة العقلية، وكما أن المحسوس في النفس هو الحس فكذلك المقعول هو والعقل شيء واحد. وكان للكندي السبق في مسألة التوفيق بين العقل والنقل، فأثبت العلاقة بين العقل والنقل، This paper dealt with the subject of the status of the mind at Al-Kindi, and through it it became clear that the theory of the mind at Al-Kindi goes back to the theory of the mind at the Aristotelian school, but he combined the opinion of Aristotle and Plato and worked to mix Neo-Platonism with the new Pythagoreanism, so he divided the mind into four sections and reconciled them. Al-Kindi looked at the mind from a metaphysical epistemological aspect, as knowledge is either sensual or mental, and between them lies the imaginary or imagined power. He and the mind are one and the same. Al-Kindi had the forefront in the matter of reconciling reason and transmission, so he proved the relationship