Confronting Marginalisation as Manifest in Philip Gotanda's Plays

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

كلية الاداب \جامعة المنصورة\ قسم اللغة الانجليزية وادابها

المستخلص

This research focuses on marginalisation, post-war marginalisation in particular. It exposes the unjust imprisonment of Japanese Americans in concentration camps because of their ethnicity before World War II. It gives a brief image about the emergence of Asian American theatre as a revolt against racial marginalisation and demeaning stereotypes. It sheds light on Asian American writers’ defense of their ethnic identity as minority writers . It highlights multicultural theory through investigating Philip Gotanda’s "Sisters Matsumoto" and "Yankee Dawg, You Die." The two plays illustrate the characters’ struggle with their trauma whether centering or marginalising it. Then, it demonstrates how Gotanda himself moves from ethnic theater to mainstream American theater. It is a plea for tolerance and co-existence

يعرض هدا البحث قضية التهميش وخاصة تهميش ما بعد الحرب. . فيبرز التميز العنصري الدي تعرض له الأمريكيون اليابانيون قبيل الحرب العالمية الثانية بإقصائهم في المعتقلات الأمريكية. ويوضح كيف جسد المسرح الغربي التقليدي المهمشين بصورة نمطية وضيعة. ثم يبرز نشأة المسرح الأمريكي الآسيوي عن طريق نضال كتاب الأقليات ضد النمطية العرقية؛ وكيف قاوموا هدا التهميش مدافعين عن هويتهم العرقية حيث وجهوا الجمهور لقضايا وتجارب مهمشة لم تطرق من قبل. ويتناول هدا البحث نظرية تعدد الثقافات من خلال مسرح فيليب جوتاندا ككاتب أمريكي آسيوي. وحلل أدبيا مسرحية "الأخوات ماتسوموتو" و "يانكي دوج ستموت." وتوضح المسرحيتان صراع الشخصيات مع أزمتهم من خلال التركيز عليها أو تهميشها. ثم يبلور البحث كيف نجح جوتاندا في مواجهة تهميشه ككاتب أمريكي آسيوي لينتقل بأعماله من المسرح العرقي إلى تيار المسرح الأمريكي الرئيسي. فهو دعوة للتسامح والتعايش السلمي مع اللآخر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية