فاعلية دمج ذوي صعوبات التعلـم في المدارس العادية دراسة ميدانية

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

كلية الآداب جامعة دمياط

10.21608/artman.2024.254510.2431

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على أسباب صعوبات التعليم، وفوائد دمج ذوي صعوبات التعلم في المدراس العادية، ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدت الدراسة على استخدام المنهج الوصفي، وأداة الاستبيان تم تطبيقها على عينة من المعلمات والمربيات برياض الأطفال بمحافظة دمياط وقد بلغ إجمالي العينة (175) اتضح من نتائج الدراسة تعدد العوامل المسببة لصعوبات التعلم وأن العوامل المسببة لصعوبات التعلم أسباب وعوامل متعددة تشمل على (عوامل بيولوجية، وعوامل جينية، وعوامل بيئية)، وأن دمج الطفل ذوي صعوبات التعلم في صفوف الطلاب العاديين، حيث يؤدي برنامج دمج ذوي صعوبات التعلم على اكتسابهم مهارات جديدة، ويساعد برنامج دمج ذوي صعوبات التعلم على مواجهتهم الإحباطات التي تواجههم.
The current research aims to identify the causes and characteristics of learning difficulties, the benefits of integrating students with learning difficulties into regular schools, and the obstacles to the integration of students with learning difficulties into regular schools To achieve these objectives, the study relied on the use of a descriptive approach and a questionnaire tool that was applied to a sample of kindergarten teachers and educators in Damietta governorate, The total sample consisted of 175 school principals, teachers, and specialists in integrated schools at the elementary level. The results of the field study revealed multiple factors causing learning difficulties, with most respondents confirming that these factors include biological, genetic, and environmental factors, Additionally, the study highlighted the importance of integrating children with learning difficulties into regular classrooms, as it helps them acquire new skills, cope with frustrations, fulfill their desires and inclinations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية