تحاول الدراسة الحالية معرفة العلاقة بين السلوك الفوضوي والتنمر المدرسي لدى طلاب المرحلة المتوسطة بدولة الكويت وإعداد برنامج تربوي إرشادي للحد من السلوك الفوضوي حيث تعتبر مشكلة السلوك الفوضوي ومشكلة التنمر المدرسي، من أكثر المشكلات انتشارا في الأوساط المدرسية في جميع أنحاء العالم، حيث لقيت اهتماما غير عادي من المشتغلين بحقل التربية والتعليم، فهي تعتبر سببا هاما ومؤثرا في المشوار الدراسي للتلميذ. فقد بلغت هذه الظاهرة حد التوحش فسميت بـ " التنمر" كدلالة لتحول ردود أفعال الفرد وتفاعلاته مشابها لأفعال الحيوان في الغابة وتبني قانون " البقاء للأقوى ".The current study attempts to find out the relationship between disruptive behavior and school bullying among middle school students in the State of Kuwait and to prepare an educational educational program to reduce disruptive behavior, as the problem of disruptive behavior and the problem of school bullying is considered one of the most widespread problems in school circles all over the world, where it has received extraordinary attention. From those working in the field of education, it is considered an important and influential factor in the student’s academic journey. This phenomenon reached the point of savagery and was called “bullying” as an indication of the individual’s reactions and interactions becoming similar to the actions of animals in the forest and adopting the law of “survival of the fittest.”