التعليل النحوي والدلالي لعلامات الوقف في الجزء الثاني من القرآن الكريم برواية حفص عن عاصم في الآية رقم (144) من سورة البقرة " دراسة وصفية تحليلية"

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

;كلية الاداب جامعة المنصورة

المستخلص

مما لا شك فيه أن حُسنَ إعرابِ القرآن يستلزم معرفةَ الوقوفِ اللازمة والجائزة والحسنة؛ لئلا يختلَّ المعنى الذي أراده اللهُ سبحانه وتعالى.
فعلامات الوقف في القرآن ترتبط ارتباطًا وثيقًا بالنحو والدلالة، وتدور حول مراعاة المعنى وصحته، والتمييز بين المعاني المتداخلة.
والعلماء عندما حدَّدوا المواضع التي يوقف عندها، كانوا يستندون في ذلك إلى بعض العليلات، والتي تحتاج إلى إلى مراجعة، ودراسة، ومناقشة وتحليل.
ومن ثَمَّ جاء هذا البحث ليبين مدى العلاقة بين النحو ، والدلالة، ووقوف القرآن بعنوان:( التعليل النحوي والدلالي لعلامات الوقف في القرآن الكريم الجزء الثاني برواية حفص عن عاصم ).
There is no doubt that the good parsing of the Qur’an requires knowledge of the necessary, permissible and good pauses. So that the meaning that God Almighty intended would not be distorted.
Stop signs in the Qur’an are closely related to grammar and semantics, and revolve around taking into account the meaning and its validity, and distinguishing between overlapping meanings.
When the scholars determined the places at which it should be stopped, they based this on some reasons, which need review, study, discussion and analysis.
Hence, this research came to show the extent of the relationship between grammar, semantics, and the pausing of the Qur’an, with the title: (The grammatical and semantic explanation of the pausing signs in the Holy Qur’an, Part Two, narrated by Hafs on the authority of Asim).
verses: Verse No. (144), and the most important results.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية