تشكيل الخيال ولوحات الطبيعة عند ابن الخياط بين التقليد والابتكار

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

كلية الآداب - جامعة المنصورة

المستخلص

يزعم البحث أنه منذ بدء الخليقة، وظهور اللغة والكلام، ومنذ أن بدأ الإنسان سعيه إلى التعبير عما بداخله من أفكار وآراء، وتجسيد مشاعره وخواطره، كانت الطبيعة هي مصدره الأول في التعبير، فقد كانت هي المصدر الأساسي للإنسان، سواء أكان رسامًا أم نحاتًا أم موسيقيًّا، وبالتالي يكون الشاعر في البدء، لأن الشعر يحوي هذه العلامات كلها.
إن الطبيعة بما تحويه من جمال وإبداع إلهي، وبما فيها من مسارح عديدة يسرح فيها خيال الإنسان كان هي الملهم الأول للإنسان بعامة، وللشاعر بخاصة في يكوِّن خاله الإبداعي.
هذا الخيال الذي يقوم بتشكيل مفردات الواقع، ويظهرها لنا على شكل لوحات تنتج دلالات شعرية، يريدها الشاعر حسب التجربة والرؤية التي يمر بها.
The research claims that since the beginning of creation, and the emergence of language and speech, and since man began his quest to express his thoughts and opinions, and embody his feelings and thoughts, nature was his first source of expression, as it was the main source of man, whether he was a painter, sculptor, or musician. Thus, the poet is at the beginning, because poetry contains all these signs.
Nature, with its divine beauty and creativity, and its many theaters in which the human imagination plays, was the first inspiration for man in general, and for the poet in particular in forming his creative imagination.
This is the imagination that forms the vocabulary of reality, and shows it to us in the form of paintings that produce poetic connotations, which the poet wants according to the experience and vision he is going.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية