ملخص البحث: إن التطور الفكري لدى الفرد والمجتمع يُعد جانب أساسي في التجدد والنهوض والتقدم إلى جانب أصالة وعراقة التاريخ والحفاظ عليه، ولقد زخر الفكر الإسلامي الحديث بالعديد من المصلحين فمن أبرزهم الشيخ جاد الحق علي جاد الحق ١٣٣٥ه- ١٩١٧ م شيخ الأزهر الذي كانت له اليد الطولى في إصلاح الفكر الديني والاجتماعي، وقد أخذ على عاتقه تقويم الفكر والأخذ بأيدي المسلمين إلى الصواب، فقد عاش في النصف الثاني من القرن العشرين، فعاصر أحداثه، ونقد متغيراته، وسعى للنهوض به، حتى ظهر من خلال نزعته النقدية أنه شخصية تدرك رسالتها جيدا نحو دينها ووطنها فكان لا يخشي التجديد ولا حرية التفكير.
:Summary of the research The intellectual development of the individual and society is considered an essential aspect of renewal, advancement and progress, along with the authenticity and antiquity of history and its preservation. Modern Islamic thought is full of many reformers, the most prominent of whom is Sheikh Jad al-Haqq Ali Jad al-Haqq 1335 AH - 1917 AD, the Sheikh of Al-Azhar, who had the upper hand in reforming. Religious and social thought, and he took it upon himself to evaluate thought and lead Muslims to the right path. He lived in the second half of the twentieth century, lived through its events, criticized its changes, and sought to advance it, until it became clear through his critical tendency that he was a personality well aware of his message towards his religion and his country, so he was He is not afraid of innovation or freedom of thought
فوده, هاجر. (2024). معالم النزعة النقدية عند الإمام جاد الحق علي جاد الحق. مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 75(75), -. doi: 10.21608/artman.2023.241604.2346
MLA
هاجر فوده. "معالم النزعة النقدية عند الإمام جاد الحق علي جاد الحق", مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 75, 75, 2024, -. doi: 10.21608/artman.2023.241604.2346
HARVARD
فوده, هاجر. (2024). 'معالم النزعة النقدية عند الإمام جاد الحق علي جاد الحق', مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 75(75), pp. -. doi: 10.21608/artman.2023.241604.2346
VANCOUVER
فوده, هاجر. معالم النزعة النقدية عند الإمام جاد الحق علي جاد الحق. مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 2024; 75(75): -. doi: 10.21608/artman.2023.241604.2346