السلوك الفوضوي والتوكيدية كعوامل منبئة بالتنمر بين الجنسين

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

كلية الآداب جامعة المنصورة

المستخلص

تناولت الدراسة التعرف علي السلوك الفوضوي والتوكيدية كعوامل منبئة بالتنمر بين الجنسين وقد تكونت عينة الدراسة من (30)طالب وطالبة من مرحلة المراهقة المتوسطة ويتوسط أعمارهم من (15ـ17)ولتحقيق اهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي الارتباطي المقارن واختيرت الأدوات المناسبة للدراسة مقياس اعراض السلوك الفوضوي اعداد / مجدي محمد الدسوقي، ومقياس توكيد الذات اعداد/غريب عبد الفتاح غريب ، ومقياس سلوك التنمر اعداد /مجدي محمد الدسوقي واستخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة للدراسة وقد توصلت نتائج الدراسة الي عدم وجود فروق داله احصائيا بين متوسط درجات الذكور والاناث علي مقياس السلوك الفوضوي، ومقياس توكيد الذات
The study dealt with identifying disruptive behavior and assertiveness as factors that predict bullying between genders. The study sample consisted of (30) male and female students from middle adolescence with an average age of (15-17). To achieve the objectives of the study, the descriptive, correlational, and comparative approach was used, and the appropriate tools were chosen for the study: a scale of symptoms of disruptive behavior, prepared by / Magdy Muhammad Al-Desouki, and the self-affirmation scale, prepared by/Gharib Abdel Fattah Gharib, and the bullying behavior scale, prepared by/Magdy Muhammad Al-Desouki. Appropriate statistical methods were used for the study. The results of the study found that there were no statistically significant differences between the average scores of males and females on the disorderly behavior scale, and the self-affirmation scale.
/ There are statistically significant differences between the average scores of males and females on the bullying scale in favor of males

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية