يعتبر مفهوم الکفاءة من المفاهيم الشائکة حيث ان الکفاءة في مجال العلوم الانسانية التربوية قد تکون في بعض الاحيان مرادفة لمعنى الکفاية ويشير (حجي.2002 ) ان مصطلح الکفاءة في المجال التربوي يختلف عنه في المجال الاقتصادي، حيث ويمکن اعتبار الکفاءة "انها القدرة على إنتاج الخدمة أو تحقيق الهدف بأقل تکلفة، حيث انها نسبة العمل الناجح الى الطاقة التي ينتجها الفرد وهذا يسمى نسبة المدخلات الى المخرجات " اذاً الکفاءة هي محصلة الانتاجية وهي التي تدل عليه. وتضيف دراستنا اهمية الرضا الوظيفى و أثره على تلک الکفاءة ويستخدم هذا المصطلح غالباً على نطاق التحصيل الاکاديمي في العملية التعليمية The concept of competence is one of the thorny concepts, as competence in the field of educational humanities may sometimes be synonymous with the meaning of competence, and (Haggy.2002) indicates that the term competence in the educational field differs from it in the economic field, where competence can be considered “the ability to produce service Or achieving the goal at the lowest cost, as it is the ratio of successful work to the energy produced by the individual, and this is called the ratio of inputs to outputs. Our study adds the importance of job satisfaction and its impact on that competency. This term is often used on the scope of academic achievement in the educational process, where the highly qualified student is referred to as having achieved a great deal of educational outcomes. At the same time, using the least amount of input