من خلال استعراضي لمعاجم اللغة و كتب النحو وجدنا أن الأصول الثلاثية لهذه الكلمة(ض، م، ر) تدور حول معنى الهزال والضعف أو الخفاء والستر. فقد أورد ابن فارس(395هـ ) في معجمه:"(ضمر) الضاد والميم والرَّاء أصلان صحيحان، أحدهما يدل على دقَّة الشيء، والآخر يدل على غيبة وتستر، ومن هذا الباب :أضمرتُ في ضميري شيئًا؛ لأنه يُغَيّبه في قلبه وصدره )( ). وفي المفردات للراغب الأصفهاني(ت٥٠٢هـ) (الضمير ما ينطوي عليه القلب، ويدق على الوقوف عليه، وقد تسمى القوة الحافظة لذلك ضميرًا) ( ) . Through my review of language dictionaries and grammar books, we found that the triple origins of this word (z, m, t) revolve around the meaning of emaciation and weakness or invisibility and concealment. Ibn Faris (395 AH) mentioned in his dictionary: “(Damr) the dhad, the meme and the ra’ are two true origins, one of which indicates the accuracy of something, and the other indicates backbiting and concealment, and from this section: I have something in my conscience because it is hidden in his heart and chest (). And in Al-Mufradat by Al-Ragheb Al-Isfahani (d. 502 AH) (the pronoun is what the heart contains, and it beats to stand on it, and the force that preserves this may be called a conscience) ( ).
الاسود, عبد العزيز زينهم عبد العزيز. (2023). ضمائر التكلم في سياقات التوحيد. مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 72(72), -. doi: 10.21608/artman.2022.165084.1872
MLA
عبد العزيز زينهم عبد العزيز الاسود. "ضمائر التكلم في سياقات التوحيد", مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 72, 72, 2023, -. doi: 10.21608/artman.2022.165084.1872
HARVARD
الاسود, عبد العزيز زينهم عبد العزيز. (2023). 'ضمائر التكلم في سياقات التوحيد', مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 72(72), pp. -. doi: 10.21608/artman.2022.165084.1872
VANCOUVER
الاسود, عبد العزيز زينهم عبد العزيز. ضمائر التكلم في سياقات التوحيد. مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة, 2023; 72(72): -. doi: 10.21608/artman.2022.165084.1872