البعث والخلود فى الفكر الفلسفي أفلاطون وابن سبنا نموذجاً

نوع المستند : العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات

المؤلف

وزارة الأوقاف

المستخلص

تختلف النظرة الفلسفية إلى الموت عن النظرة الطبية، وذلك أن الفلاسفة يرون في الموت مغادرة للروح أو النفس للجسد عندما لا يعود صالحاً لاستعمالها، ويشبه الفلاسفة الموت بمغادرة الإنسان منزله عندما لا يعود للسكن لخرابه وانهدام أركانه، فإنه في مثل هذه الحالة يضطر الساكن إلى ترك المنزل والانتقال إلى محل آخر بصفة لاجئ. ومصل هذا الموت يسميه الفلاسفة بالموت الطبيعي،
قالت الفلاسفة بمعاد الأرواح التي هي النفس الناطقة فقط. ومنهم من قال بل البدن ينعم ويعذب بلا حياة فيه،
Abstract:
The philosophical view of death extends beyond the medical view, because philosophers reside in death for the soul or soul for the body when it is no longer fit to use it. Philosophers liken death to leaving the house when it is no longer inhabitable due to its ruin and the collapse of its pillars, except in such a case the resident is forced to leave the house and move to Another place as a refugee. Philosophers call this death natural death, and what it faces compared to other types of death that they wish for is that it is the result of the destruction of the house of souls, its collapse, and the loss of its ability to harness them. The second type of death according to philosophers is what they call reductive death, occurring as a result of an intentional or unintentional act by the living person himself or by other human beings or by a powerful being.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية