إنّ للصورةِ الشعريةِ عددًا مِن المفاهيمِ الّتي اصطلحَ عليهَا النقادُ المعاصرونُ، وقد كانَ هذا التعددُ في المفاهيمِ نتيجةً طبيعيّةً لاختلافِ تعريفِ كلِّ فِئةٍ مِن هؤلاءِ النقادِ لِمفهومِ الصورةِ، غيرَ أنّ إشاراتٍ مُضيئةً تُبلورُ هذا المفهومَ في أدبِ العربيةِ القديمِ لَدى عددٍ مِن النّقادِ بِما ألمحُوا بِه المعانِي التي تُشكّلُ قوامَ النصِ الشعريِّ، وتُمثِّلُ جوهرَ بِنائِه الدِّلاليِّ. فالصورة الشعريَّة تُشكِّلُ الدَّورَ الأبرزَ في تمييزِ النصِّ الإبداعيِّ عن غيرِه مِن كلامِ العامَّةِ، من خلال صُورته اللُّغَويَّةِ والبلاغيَّةِ وتوليدِ معانٍ جديدةٍ تقومُ بِرأسِها في تحويلِ الدَّلالةِ المُعتادةِ إلَى دلالةٍ فريدةٍ غيرِ اعتيادِيَّةٍ. The poetic image has a number of concepts that were agreed upon by contemporary critics, and this multiplicity of concepts was a natural result of the difference in the definition of the concept of the image by each group of these critics. However, bright signs crystallized this concept in ancient Arabic literature according to a number of critics, through what they implied in the meanings that They form the structure of the poetic text, and represent the essence of its semantic structure. The poetic image plays the most prominent role in distinguishing the creative text from other common speech, through its linguistic and rhetorical form and the generation of new meanings that primarily transform the usual connotation into a unique, unusual connotation.